Netherlands Sustainability Journey

Lees hier meer over hoe wij PepsiCo’s Performance with Purpose visie uitdragen in Nederland. 

Productverbetering

Vetzuursamenstelling

In 2007 waren we in de Benelux de eerste chipsfabrikant die al zijn chips in Sunseed® Oil, een speciale olie met een verantwoordere vetzuursamenstelling, ging bereiden, waardoor de chips 70% minder verzadigd vet bevatten. Een innovatie die door vrijwel de hele markt is gevolgd. Sinds 2010 gebruiken we in de Benelux Sunseed® Oil ook om onze Quaker Cruesli in de oven te bakken, waardoor deze ten minste 30% minder verzadigd vet bevat dan andere krokante muesli's. Sinds eind 2014 worden al onze Duyvis nootjes en pinda’s in de Benelux eveneens in Sunseed® Oil gebakken. Hierdoor bevatten onze Duyvis producten minder verzadigd vet.



Zoutreductie

Sinds 2011 bevatten al onze Lay’s chips, Duyvis gezouten pinda’s en Duyvis Borrelnootjes in de Benelux minstens 20% minder zout. Tevens hebben wij de afgelopen jaren zoutreducties van 25% doorgevoerd op de volgende producten uit ons assortiment snacks in de Benelux: Lay's Wokkels, Cheetos Nibb-it Rings en Cheetos Nibb-it Sticks (2011) en Doritos Nacho Cheese (2013). Per eind December 2015 hebben er zoutreducties plaatsgevonden op Duyvis gecoate noten in de Benelux; Borrelnootjes bevatten nu gemiddeld 31% minder zout, Tijgernootjes (double coated) gemiddeld 7% minder zout en de oven geroosterde gecoate noten gemiddeld 16% minder zout (alle in vergelijking met 'oude' recept van november 2015).

Hulpstoffen

We streven naar zo min mogelijk hulpstoffen in onze producten in de Benelux. Wat we niet nodig hebben, voegen we niet toe. Zo bevatten veel van onze producten geen kunstmatige kleurstoffen, of conserveermiddelen. Een volgende stap is het elimineren van smaakversterkers uit ons gamma van Lay’s aardappelchips. 

Innovaties

Lay's Oven Baked Chips

In 2007 introduceerden wij Lay’s Oven Baked chips in de Benelux. Dit zijn in de oven gebakken chips met een vetpercentage dat 50% lager ligt dan dat van reguliere aardappelchips. In 2017 hebben we onze lijn van Oven Baked chips uitgebreid met Lay’s Oven Baked Fusions chips. Ook van deze chips is het vetpercentage 50% lager dan dat van reguliere aardappelchips. gemiddeld bevatten. 

Lay's Oven Baked Crispy Thins en Lay's Oven Baked Crunchy Biscuits

In 2013/2014 zijn Lay’s Oven Baked Crunchy Biscuits en Lay’s Oven Baked Crispy Thins geïntroduceerd in de Benelux. Deze producten bevatten 40% minder vet dan vergelijkbare producten in het zoutekoekjesschap gemiddeld bevatten.

7UP Lemon Lemon

In 2017 werd wereldwijd 7UP Lemon Lemon geïntroduceerd. Deze bruisende limonades bevatten echt citroensap en 50% minder suiker dan reguliere frisdranken. Daarnaast bevatten ze ook geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen. 

Sunbreaks

In 2017 zijn Sunbreaks gelanceerd in de Benelux. Sunbreaks chips zitten boordevol volkoren granen (58%), bevatten 33% minder verzadigd vet dan normale aardappelchips en zijn rijk aan onverzadigde vetzuren. Daarnaast bevatten ze geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. 

Good For You

Quaker Oats Havermout

Quaker Oats Havermout is een product dat rijk is aan vezels, o.a. bètaglucanvezels. Het is aangetoond dat bètaglucanvezels, die van nature aanwezig zijn in haver, het cholesterolgehalte verlagen. Een portie havermout van 40 gram bevat 46% van de 3 gram bètaglucan die dagelijks benodigd is om het cholesterolgehalte te verlagen.*

* In het kader van een gevarieerde evenwichtige voeding en gezonde levenswijze. Een hoog cholesterolgehalte heeft meerdere risicofactoren en verandering van een van deze factoren kan een al dan niet heilzaam effect hebben. 

Naked juices

In 2015 is Naked Juice geïntroduceerd in de Benelux: Smoothies die verschillende soorten fruit en groente bevatten. Naked Juice bevat geen toegevoegde suikers of kleur- en conserveermiddelen en wordt verrijkt met vitaminen.


Tropicana

Tropicana is 100% puur geperst sap is,  waar niets aan wordt toegevoegd of uitgehaald. Onze sappen bevatten geen toegevoegde suikers, geen kleurstoffen, geen conserveringsmiddelen en geen toegevoegd water. Tropicana wordt geperst en gekoeld bewaard.


Alvalle

Alvalle gazpacho’s worden bereid met 100% verse groenten van topkwaliteit. Daarnaast bevatten ze geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Het zijn soepen die voornamelijk gebaseerd zijn op tomaten en koud worden geserveerd. 

Groene Stroom 

Al vanaf 2010 koopt PepsiCo voor alle Nederlandse vestigingen groene elektriciteit in. Vanaf 2014 is deze aanwijsbaar afkomstig geweest van Nederlandse windmolens en zijn wij als PepsiCo 'CO2-neutraal' m.b.t. onze elektriciteitsvoorziening. Met ingang van 1 januari 2016 is de groene elektriciteit afkomstig van een van onze aardappeltelers. Deze teler heeft een WKK (warmte kracht koppeling)-installatie waarmee hij elektriciteit opwekt die hij levert aan PepsiCo. Het biogas waarop de WKK-installatie draait, is afkomstig van de biovergister van de teler. Deze draait op reststromen uit eigen bedrijf aangevuld met o.a. bermgras. De warmte die vrijkomt in het WKK-systeem gebruikt onze teler in zijn eigen bedrijf waardoor hij een zeer hoog omzettingsrendement haalt van het verstookte biogas.

Agro 

De Cool Farm Tool is een rekentool waarmee uitgerekend kan worden wat de carbon footprint is van de productie en opslag van 1 ton aardappelen voor de productie van chips. PepsiCo werkt sinds 2011 met dit model waardoor we inzicht hebben gekregen waar de mogelijkheden liggen om samen met onze aardappelleveranciers de CO2-uitstoot te reduceren.

I-Crop is een monitoringsysteem voor gewassen dat gebruikt kan worden om de resultaten van onze nieuwe rassen te evalueren. Daarnaast wordt i-Crop gebruikt om watergebruik te optimaliseren. Door middel van bodemvochtsensoren wordt er nauwkeurig gemeten of er wel of niet beregend moet worden.

De VR808 en Brooke zijn speciaal ontwikkelde aardappelrassen die exclusief door PepsiCo worden verwerkt. Deze rassen leveren  mooie ronde aardappels op met een hoog drogestofgehalte en een laag suikergehalte en geven een relatief hoge opbrengst per hectare geeft.

Verlaging Carbon Footprint Supply Chain Nederland 

PepsiCo Nederland heeft zijn CO2-uitstoot voor transport en opslag van product met 20,2% verminderd (peildatum eind 2013) en heeft als doelstelling om in 2015 een vermindering van 22% te realiseren (beide cijfers t.o.v. 2010).
De maatregelen die hiertoe bijgedragen hebben zijn: 
- Technologische verbeteringen van het wagenpark. 
- Reductie van 'lege' kilometers. 
Sinds januari 2011 werkt PepsiCo in Nederland samen met distributeur Kuehne en Nagel. Via deze samenwerking is het aantal 'lege' kilometers, o.a. door te rijden met LZV's (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie), in het netwerk gereduceerd. Het gebruik van deze LZV's heeft eveneens de flexibiliteit naar onze klanten toe vergroot. 

- Een BREEAM gecertificeerd warehouse. 
Sinds 2012 worden alle PepsiCo-producten opgeslagen in het BREEAM-gecertificeerd warehouse van Kuehne en Nagel, dat aan alle milieueisen, zoals hoogfrequente dynamische verlichting en verbeterde luchtdichtheid van het gebouw, voldoet. 

In aanvulling op de bovengenoemde maatregelen beoogt PepsiCo Nederland in 2015 22% CO2-reductie te behalen door een verdere consolidatie van activiteiten op centrale locaties en uitgebreidere samenwerking met partners en klanten in de supply chain. Deze twee maatregelen tezamen zullen leiden tot een verdere verlaging van het aantal 'lege' kilometers.

Lean and Green Award PepsiCo Nederland 

PepsiCo Nederland heeft in november 2013 de Lean and Green Award verkregen, een waardering voor bedrijven die actief streven naar verbetering van de duurzaamheid van hun mobiliteit. 'Lean and Green' is een stimuleringsprogramma voor bedrijven en overheid dat wordt uitgevoerd door Connekt. Doel van dit programma is organisaties te stimuleren om te groeien naar een hoger duurzaamheidsniveau door maatregelen te nemen die niet alleen kostenbesparingen opleveren, maar gelijktijdig de belasting van het milieu reduceren.

Jongerenvereniging

Het Young PepsiCo Department (YPD) in België en Nederland is een jongerenvereniging waar medewerkers van PepsiCo deel van uitmaken die jonger zijn dan 30 jaar en minder dan drie jaar werkervaring hebben. Deze jongerenvereniging heeft als doel een platform te creëren voor jonge professionals zodat ze kennis met elkaar kunnen delen en zich sneller thuis voelen bij PepsiCo.

Het YPD-team heeft ook als doel medewerkers samen te brengen en organiseert zo het hele jaar door verscheidene vakinhoudelijke en informele activiteiten om medewerkers van alle afdelingen samen te brengen en om een goede werksfeer te bevorderen.

PepsiCoCares

PepsiCoCares is een programma waaronder al onze activiteiten vallen die gericht zijn op maatschappij en medemens. Het PepsiCoCares-programma richt zich op zowel de eigen medewerkers als op bepaalde groepen in de (lokale) samenleving.

Healthy Living

Healthy Living, onderdeel van PepsiCoCares, past binnen onze betrokkenheid bij de gezondheid en het welzijn van onze medewerkers. Een gezonde geest in een gezond lichaam, dat is het credo van PepsiCo in Nederland. We willen onze medewerkers ondersteunen bij een gezonde levensstijl, zowel lichamelijk als geestelijk.

Zo wordt er eens per week gratis fruit aangeboden en worden er verschillende sportactiviteiten georganiseerd (o.a. hardlooptrainingen, deelname aan grote sportevenementen en is er een bedrijfshockeyteam).

Make-A-Wish partnerschap

Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van PepsiCo op 8 juni 2015 kregen medewerkers wereldwijd de kans om iets terug te doen voor de gemeenschappen waarin zij wonen en werken. In de Benelux stemden we in mei en juni op lokale goededoelenorganisaties om te bepalen aan welke organisatie we een geldbedrag van 50.000 US dollar wilden doneren. Gezamenlijk kozen we voor Make-A-Wish. Ook op pan-Europees niveau werd er gestemd. Het World Food Programme (WFP) en het Red Cross (Het Rode Kruis), de organisaties waarop ook in de Benelux het meest gestemd werd, kwamen als winnaars uit de bus. Daarnaast organiseerde PepsiCo in september en oktober wereldwijd tal van vrijwilligersactiviteiten in het kader van de 50 for 50 Give Back Month. In de Benelux werd er bijvoorbeeld gekookt voor dak- en thuislozen, verzorging voorzien voor dieren in een dierenasiel en een inzamelingsactie georganiseerd.
In november 2015 is PepsiCo Benelux een samenwerking gestart met Make-A-Wish. Met een donatie van 50.000 dollar van de PepsiCo Foundation en hulp bij het inwilligen van wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte, draagt PepsiCo Benelux sindsdien regelmatig een steentje bij. Zo hebben wij tickets kunnen aanbieden voor de UEFA Champions League, heeft onze Lay’s fabriek in Broek op Langedijk zijn deuren geopend voor een kind dat graag eens wilde zien hoe chips gemaakt wordt en nemen wij deel aan diverse landelijke acties van Make-A-Wish.



Zoutreductie

Spark A Future 

De PepsiCo Foundation heeft begin 2016 Spark a Future gelanceerd, een 5-jarig partnerschap met Kiva.org. Binnen dit programma kunnen PepsiCo-werknemers een free credit van $25 krijgen om uit te lenen aan een zelf gekozen Kiva-kredietnemer. Door een dergelijke lening worden mensen die behoefte hebben aan financiële middelen in staat gesteld om bijvoorbeeld te investeren in hun bedrijf(je) of te gaan studeren. Het programma spreekt de Nederlandse en Belgische PepsiCo-collega’s ze er aan en zij staan wereldwijd binnen PepsiCo hoog genoteerd in de ‘top lending countries’.

Samenwerking met Utrecht Cares

In zowel 2013 als 2014 hebben wij in samenwerking met Utrecht Cares een PepsiCoCares-dag georganiseerd, waarop medewerkers van het hoofdkantoor in Utrecht enkele honderden schoolkinderen van Kanaleneiland, een achterstandswijk in Utrecht, tijdens een sportieve ochtend hebben begeleid. Van 2015 tot en met 2017 hebben medewerkers zich meerdere malen per jaar als vrijwilliger ingezet bij verschillende activiteiten voor ouderen, daklozen, gehandicapten en migranten. Een heel speciale activiteit in januari 2017 was een sollicitatietraining voor Syrische vluchtelingen. Het doel van de training was om deze groep vluchtelingen met de Nederlandse bedrijfscultuur in aanraking te laten komen, indien gewenst in teams hun CV’s en LinkedIn profielen aan te passen en hen persoonlijke tips te geven om hun kansen op een baan te vergroten.


Move4Purpose

PepsiCo Nederland sponsort deelname aan sportieve teamevenementen, waarvan de opbrengst naar goede doelen gaat. Een voorbeeld hiervan zijn sportieve activiteiten ten behoeve van 3FM Serious Request, de jaarlijks terugkerende actie van de Nederlandse radiozender 3FM.










Baas van Morgen

Sinds 2015 neemt onze PepsiCo-vestiging in Rotterdam, Quaker Oats BV, deel aan de “Baas van Morgen”, een initiatief van JINC waarbij ruim honderd directeuren van Nederlandse topbedrijven hun stoel voor een dag afstaan aan een kind dat opgroeit in een omgeving met sociaaleconomische achterstand. Bij PepsiCo vinden we het belangrijk door middel van een dergelijk project te investeren in een goede start op de arbeidsmarkt voor kinderen waarvoor dit niet vanzelfsprekend is. JINC helpt jongeren van 8 tot en met 16 jaar op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt: door beroepsoriëntatie op de werkvloer, het aanleren van (sociale) vaardigheden en het aanbieden van workshops over ondernemerschap. JINC vindt dat elk kind een eerlijke kans verdient op de arbeidsmarkt, ook als het opgroeit in een omgeving met minder voorbeelden en rolmodellen om zich aan op te trekken. Voor meer informatie zie www.jinc.nl.


Back to top