Nieuws | Press Release

Industributie: PepsiCo, winnaar Kruidenierswaren overig 2019

05-03-2019

PepsiCo is winnaar in de groep Kruidenierswaren overig 2019. De prestaties van PepsiCo hebben in deze categorie vooral te maken met de merken Quaker en Snack-a-Jacks. De resultaten van dit jaar zetten PepsiCo in de groep van plaats 4 op plaats 1; in de totaalranking stijgt PepsiCo van 15 naar 4.

Een flinke verbetering ten opzichte van 2018. Heeft PepsiCo bewust ingezet op een betere relatie met de handel?

Willem Hertzberger, sales lead Nederland Retail: ‘Natuurlijk proberen we elk jaar te verbeteren, op alle categorieën. Maar onze ontbijtgranen van Quaker vormen een van de productlijnen waarin we de komende jaren succesvol willen blijven, juist omdat het bij onze gezondere, voedende producten hoort. We willen in deze groepen graag hard doorgroeien. We hebben ook onze organisatie er de afgelopen jaren op ingericht om hierop veel meer focus te leggen.’

In accountmanagement was PepsiCo al de beste van de groep, maar de score is nog verder aangescherpt. Wat is – kort gezegd – het geheim van uw accountmanagement?

‘We zijn trots op dit resultaat. Die herinrichting van onze organisatie en het verleggen van de focus heeft gemaakt dat we een veel betere categorievisie hebben kunnen neerzetten. Ook binnen accountmanagement hebben we onze organisatiestructuur in 2018 aangepast. Binnen onze Benelux-structuur hebben we lokale rollen toegevoegd, met als doel meer focus en onze klanten nog centraler zetten in onze commerciële strategie.’

In trade marketing is eenzelfde verbetering waar te nemen. Wat heeft u dit jaar nog beter gedaan dan vorig jaar?

‘Ons shoppermarketingteam blijft op het vlak van ontbijtgranen sterk pushen op inspireren op gezondheid. We werken nauw samen met zuivelleveranciers om op de winkelvloer cross-selling te stimuleren. We hebben succesvolle campagnes ingezet in heel de markt, samen met FrieslandCampina. Daarnaast hebben we acties gedaan met Quaker-bewaarblikken en andere boter-bij-de-visacties en die werken heel goed voor de Nederlandse consument.’

De bottleneck is de leveringsbetrouwbaarheid in de supply chain. Dat is opvallend voor deze categorie. Vermoedt u dat u hier (ten onrechte) wordt afgerekend op de lastiger leveringen in dranken en snacks? Of speelt er iets anders?

‘Ik denk wel dat het wordt beïnvloed door die andere categorieën. Want we hebben in ontbijtgranen eigenlijk helemaal geen problemen gehad met leveringsbetrouwbaarheid. Dat betekent niet dat we een 100 procent score hebben gehad, maar de leveringen zijn eigenlijk het hele jaar door uitermate goed geweest. Ik kan me voorstellen dat het voor klanten wellicht lastig is om onze performance te splitsen per categorie of merk, ook omdat we met gemixte vrachtwagens leveren. We herkennen dat resultaat dus niet.’

Wat gaat de relatie met de handel u het komend jaar brengen?

‘We willen door op deze route. De categorievisie slaat aan en we vervolgen de samenwerkingen met zuivelleveranciers. Daarnaast komen we binnen Quaker met enkele mooie innovaties op het vlak gezond ontbijten, ongeveer halverwege dit jaar. Met name voor huishoudens met kinderen is dat een inspiratie voor een gezonder ontbijt. Een heel grote introductie, waarschijnlijk de grootste ooit binnen ontbijtgranen.’

Bron: Foodmagazine