Nieuws | Performance With Purpose

PepsiCo maakt bekend welke baanbrekende ondernemingen in de voedingssector gaan deelnemen aan haar nieuwe incubatieprogramma

15-06-2017

Acht Europese bedrijven zijn toegelaten tot de eerste PepsiCo Nutrition Greenhouse en maken kans op €100.000

Juni 14th, 2017 -- PepsiCo heeft vandaag de acht ondernemingen in de voedings-, gezondheids- en welzijnssector bekend gemaakt die gaan deelnemen aan haar eerste incubatieprogramma in Europa. In het PepsiCo Nutrition Greenhouse-programma, dat is opgezet om ondernemers in de voedingsmiddelen- en drankensector te ondersteunen, ontvangt elk van de acht finalisten een bedrag van €25.000 plus een zes maanden durend partnerschap met PepsiCo-experts om de groei van hun bedrijf te versnellen.

De acht finalisten, van wie er één aan het eind van het programma nog eens €100.000 zal ontvangen, zijn:

Divingmar (Malaga, Spanje) Proteïnen uit kombu, een soort eetbaar zeewier, die smaak verhogend zijn en rijk zijn aan aminozuren.
• Erbology (Londen, UK) Biologische, plantaardige voedingsmiddelen en dranken, poeders en olie, vrij van chemicaliën en toevoegingen, en geproduceerd in partnerschap met onafhankelijke boeren.
• Frecious (Genève, Zwitserland) Kant-en-klare, duurzaam geproduceerde en handzaam verpakte fruit en groenten, waarmee je sla versiert, restjes een oppepper geeft, een dip maakt of de soep bestrooit, of die je mengt met granen, vis of vlees.
 Fit Kitchen (Londen, UK) Eiwit- en vezelrijke magnetronmaaltijden met microvitaminen, die zijn samengesteld door voedingsdeskundigen met als doel koolhydraatarme maaltijden te leveren die minder dan 300 calorieën bevatten. Deze maaltijden, die zijn geïnspireerd op de keukens van het Midden-Oosten, Thailand, Maleisië en China, zijn online te bestellen en worden binnen 72 uur geleverd.
• JIMINI'S (Londen, UK) Snacks met een hoge voedingswaarde, gemaakt van eetbare insecten die worden gekweekt in Europa, zodat de kwaliteit en herkomst kunnen worden gegarandeerd en de gevolgen voor het milieu beperkt kunnen worden gehouden.
• Nature On Tap Ltd / TAPPED Birch Water (Londen, UK) Berkenwater, gemaakt van het verjongende sap dat wordt afgetapt uit berkenbomen. De aftapmethode gaat volgens eeuwenoude Noord-Europese tradities en het product zit vol voedingsstoffen en mineralen, want het is een natuurlijke bron van het antioxidant mangaan.
• No Fairytales (Amsterdam, Nederland) Tortillawraps ‘anders’ – namelijk gemaakt van wortelen en bieten. Deze wraps bestaan voor 45% uit groenten en vormen daarmee een vezelrijke voedingsbron.
• Your Superfoods (Berlijn, Duitsland) Superfoodmixes die een voedzame boost geven aan smoothies, sappen, yoghurt, muesli en snacks. Bomvol met de krachtigste, nutriëntrijke, voedingsmiddelen uit de hele wereld, voor meer energie, afweer, antioxidanten en proteïnen.

Het PepsiCo Nutrition Greenhouse (www.nutritiongreenhouse.com) is in maart 2017 gelanceerd en richt zich op producenten van voedzame voedingsmiddelen en dranken voor Europese consumenten, met een omzet van €2 miljoen of minder. De finalisten zijn gekozen op basis van de kwaliteit van hun product en merk, hun focus op consumentengezondheid, een schaalbaar businessmodel en hun uniciteit op de markt.

De acht finalisten ontvangen niet alleen een bedrag van €25.000, ze gaan ook samenwerken met functionele experts en merkdeskundigen van PepsiCo, die hen zullen helpen hun marktpotentieel te benutten. In een reeks persoonlijke workshops en online evenementen gaat iedere finalist met zijn PepsiCo-partner aan de slag om directe marktuitdagingen aan te pakken en plannen te ontwikkelen om sneller te groeien.

Aan het eind van het programma wordt aan de onderneming met de meest baanbrekende marktaanpak, die zowel duurzaam als schaalbaar is, een bedrag van €100.000 uitgereikt om verder te groeien.

PepsiCo heeft het Nutrition Greenhouse-programma opgezet in het kader van haar streven naar open innovatie en samenwerking met ondernemers en innovators die de voedingsmiddelen- en drankenindustrie helpen vormgeven. Juan Ignacio Amat, Vice President Nutrition bij PepsiCo West-Europa en Afrika ten zuiden van de Sahara en leider van het programma, zegt hierover:

“PepsiCo doet voortdurend aanpassingen met het oog op de toekomst. We hebben grote verschuivingen in het consumentenlandschap en de bedrijfsomgeving voorzien en hebben aanpassingen gedaan om ervoor te zorgen dat we klaar zijn voor duurzame groei. Ruim 20 jaar geleden waren we een van de eerste bedrijven die zich op gezondheid en welzijn gingen richten, en we leren nog iedere dag. Ons Nutrition Greenhouse-programma zal leiden tot een samenwerking met acht ondernemingen, die zich eveneens op de toekomst van de voedingsmiddelen- en drankenindustrie richten. Samen met het Greenhouse-team van PepsiCo heet ik onze finalisten van harte welkom bij het programma – we kunnen niet wachten om ons gezamenlijke enthousiasme en onze drive aan te wenden voor een versnelde, duurzame groei met als uiteindelijk doel handige, gezonde producten. Ik ben ervan overtuigd dat het voor alle betrokkenen een waardevolle ervaring zal worden.”

Zie voor actuele informatie over het programma www.nutritiongreenhouse.com.

- Einde -

VOOR MEER INFORMATIE:

PepsiCo: Karlijn Frequin (karlijn.frequin@pepsico.com), 06-11522898.

No Fairytales oprichter Bernadette Kooijman: "Slechts 20% van de Nederlanders eet voldoende groenten. No Fairytales' missie is om mensen te helpen om het hen gemakkelijk te maken om extra groenten te eten. No Fairytales brengt smaakvollere versies van veel gegeten producten op de markt door deze te verrijken met groenten. De eerste producten zijn No Fairytales wortel en bieten tortilla welke voor 45% uit groenten en veel vezels bestaan. Bovendien is er een reductie van 33% in kcal ten opzichte van de normale bloem tortilla. De vraag in Nederland is er en het PepsiCo Nutrition Greenhouse zal mij helpen om de schaal van mijn bedrijf op andere markten te vergroten. "

Over PepsiCo
Producten van PepsiCo worden 1 miljard keer per dag in meer dan 200 landen en gebieden over de hele wereld genuttigd. PepsiCo heeft in 2016 een netto-omzet gegenereerd van zo'n $63 miljard, dankzij een complementaire voedingsmiddelen- en drankenportefeuille die onder meer Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker en Tropicana omvat. PepsiCo’s productportfolio bevat een breed assortiment smaakvolle voedingsmiddelen en dranken, waaronder 22 merken die elk naar schatting ruim $1 miljard aan omzet in de detailhandel genereren.

Centraal bij PepsiCo staat Performance with Purpose – onze rotsvaste overtuiging dat het succes van ons bedrijf onlosmakelijk is verbonden met de duurzaamheid van de wereld om ons heen. Wij denken dat PepsiCo dankzij de voortdurende verbetering van de producten die we verkopen, onze verantwoordelijke werkwijze ter bescherming van onze planeet en het verbeteren van de positie van mensen over de hele wereld, in staat is om een succesvolle mondiale onderneming te voeren die blijvende meerwaarde creëert voor de maatschappij en onze aandeelhouders. Zie voor meer informatie www.pepsico.com.

De voedingsmiddelenportefeuille van PepsiCo

Centraal in Pepsico's Performance with Purpose staat de continue aanpassing van onze productportefeuille, waarvan de uitbreiding van het aantal gezondere opties een onderdeel is. Bij de uitbreiding van onze voedingsmiddelenportefeuille richten wij ons op het aanbieden van meer volkorengranen, fruit en groenten, zuivelproducten, eiwitten en producten met hydraterende eigenschappen. In onze Agenda voor 2025 stellen wij ons onder meer ten doel om de omzet van onze gezonde voedingsproducten sneller te laten groeien dan de omzet van onze portfolio in zijn totaliteit.

We beschikken over toonaangevende merken in een aantal belangrijke categorieën, zoals Quaker, Tropicana, Naked, Lipton/Pure Leaf, Starbucks, Gatorade, Sabra en Stacy’s en we blijven onze fruit- en groentemerken uitbreiden, met Naked, dat een nieuwe reeks koudgeperste sappen lanceert; Tropicana, dat een nieuw assortiment groene sappen op de markt brengt; en Alvalle, dat de prestigieuze “Foods from Spain”-prijs kreeg toegekend door het Spaanse Ministerie van landbouw.

PepsiCo blijft haar aanbod aan voedzame producten uitbreiden met nieuwe merken en door haar iconische merken naar een hoger niveau te tillen met de lancering van opwindende nieuwe producten:
• J7-appelsap in Rusland, waarvan één glas de vezels van een hele appel bevat.
• Het Quaker Oats ‘Super Goodness’ assortiment in het VK, dat beantwoordt aan de toenemende vraag van consumenten naar eenvoudige, gezonde ingrediënten. Dit assortiment bestaat uit Super Grains die proteïnen, vezels, en omega 3+ bevatten, en uit Super Fruits-variëteiten die de vitamines B6, C, D en zink bevatten ter ondersteuning van het immuunsysteem.
• Tropicana Essentials Probiotics, het eerste merk dat probiotica naar de grote groep consumenten van sappen brengt. Dit product is in 2016 door het Beverage Industry Magazine uitgeroepen tot een van de innovaties van het jaar.