De woorden vallen een aantal keer tijdens het interview: Winning with Purpose. De producten van de multinational op het gebied van voedingsmiddelen en dranken worden wereldwijd genuttigd, dagelijks een miljard keer in ruim tweehonderd landen en gebieden zelfs. PepsiCo neemt daarin zijn verantwoordelijkheid en probeert die marktpositie zo duurzaam mogelijk in te vullen. ‘Winnend in de markt, maar op duurzame wijze. We hebben met Simon Lowden niet voor niets een chief sustainability officer in het bestuur. PepsiCo neemt de wereld en haar mensen serieus’, legt Tim Mulder uit.  De Salesdirecteur Retail Benelux hoopt dit duurzaamheidsstreven de komende jaren in de Benelux te intensiveren, bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met retailpartners. ‘Retailers willen dit ook, hè. Door meer gezamenlijk te forecasten kun je onder meer zorgen dat er geen onnodige verpakkingen worden geproduceerd of onnodige kilometers
gereden worden, en ook dat er geen producten verloren gaan.’

interview

Verpakkingen
In Nederland heeft PepsiCo afgelopen jaar bijvoorbeeld actief plastic gereduceerd door de chipsverpakkingen iets kleiner te maken. ‘Dat betekent 284 voetbalvelden per jaar minder plastic’, rekent Barbara van Verseveld voor. Daar blijft het niet bij, weet de Commercieel Directeur Snacks Benelux. ‘Kleinere verpakkingen zorgen er ook voor dat er meer producten in één doos kunnen, waardoor je minder karton gebruikt. En minder dozen leidt er weer toe dat er minder pallets nodig zijn en we zo’n 1200 vrachtwagens minder hoefden te laten rijden.’ En ook het gebruik van minder zout werpt zijn vruchten af. Sinds 2012 wordt er al 25 tot 30 procent minder zout gebruikt in PepsiCo-producten, zonder dat dit ten koste gaat van de smaakbeleving bij consumenten. Afgelopen jaar waren bijvoorbeeld de naturel- en paprikachips aan de beurt en zo wordt er constant
gekeken waar producten net zo smaakvol blijven met minder zouttoepassing.  De duurzaamheidsstrategie gaat verder dan de eigen fabriek en begint al bij de visie op landbouw, de basis van het voedselsysteem en PepsiCo dat voor de productie meer dan 25 gewassen uit zestig landen gebruikt. ‘Als je naar onze chips kijkt dan begint dat al bij de aardappelkeuze’, aldus Van Verseveld. ‘Door met de sector goed over duurzame landbouw na te denken gebruiken we bijvoorbeeld minder water, krijgen de aardappelen minder ziektes en hoeven de boeren minder gebruik te maken van bestrijdingsmiddelen'.

Oranjezomer
Het tweetal kijkt uit naar 2020 met een zomer volop Oranje. ‘Een fantastisch jaar voor impulscategorieën. Voor ons, maar zeker ook voor alle Nederlandse retailers’, aldus Mulder, die hoopt op een zomer volop Oranjesucces. Eerst het EK mannenvoetbal met drie thuisduels in de Johan Cruijff Arena en daarna de Olympische Spelen met onder andere de Oranjevrouwen. PepsiCo, dat de afgelopen jaren succesvolle snackactivaties kende met Lay’s Mix-ups en Doritos Roulette Blue Tongue, is goed voorbereid. ‘We komend eind april met Lay’s Strong, een spicy chips in de smaken medium, hot en extra hot. Chips die goed aansluit bij een biertje. In het Verenigd Koninkrijk is het een succes en nu laten we het in Nederland de markt instromen’, aldus Van Verseveld. Lay’s Strong moet de opmaat zijn naar een hopelijk lange Oranjezomer. Rondom het EK zijn er weer displays op de winkelvloer. Er komt ook een premium waarmee Oranje aangemoedigd kan worden: een klapsjaal. Van Verseveld verwacht dat dit alles leidt tot een categoriegroei in chips, terwijl bij de nootjes Duyvis in de etalage wordt gezet. ‘De Lay’s Mix-ups is een succes gebleken en dat gaan we nu ook doen bij Duyvis. Dus zakken met een mix van meerdere soorten nootjes. En in de voetbalzomer mogen ook de Leeuwennootjes niet ontbreken natuurlijk.’




Een uitgave van: Shelflife Media B.V. 
Door: Ivo Roodbergen