Veiligheid en gezondheid

Als een wereldwijde organisatie verzamelt PepsiCo ingrediënten van over de hele wereld en maakt, verplaatst en verkoopt producten over de hele wereld. Productveiligheid staat hoog in het vaandel en we willen er zeker van zijn dat het directe risico voor ons product of ingrediënten zo laag mogelijk is. Op basis van de richtlijnen voor de sector van de Food and Drug Administration (FDA), is er geen bewijs dat voedsel of de voedselverpakking invloed heeft op de overdracht van COVID-19, en dat er geen terugroepacties hoeven te worden gepland als een persoon die werkzaam is in de voedsel- en drankenindustrie besmet blijkt te zijn. Bovendien, volgens zowel het Center for Disease Control (CDC) en de World Health Organization (WHO), is het niet karakteristiek voor dit virus dat het zich verspreid op een andere manier dan via contact tussen mensen, wat betekent dat het risico op besmetting via voedsel en drank en ingrediënten ook heel laag is. We nemen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen in onze productieketen en werken continu nauw samen met overheden over de hele wereld om ervoor te zorgen dat onze producten en al onze productielocaties veilig blijven.

Als bedrijf houden we ons aan social distancing binnen al onze faciliteiten wereldwijd en hebben we aan alle medewerkers van PepsiCo gevraagd om, waar mogelijk, thuis te werken. En wie dat niet kan, moet zich houden aan de richtlijnen van lokale en federale overheden voor social distancing.

Wereldwijde gezondheidsorganisatie hebben uitgelegd dat de meest effectieve manier om COVID-19 te bestrijden, bestaat uit goede hygiëne, en we nemen dit advies heel serieus. We hebben de reinigingsfrequenties in al onze faciliteiten wereldwijd verhoogd, opnieuw het belang van goed handen wassen benadrukt en we stellen meer handontsmettingsmiddelen ter beschikking.

Betaald ziekteverlof

Niemand kan de plaats innemen van onze medewerkers en we nemen hun gezondheid en veiligheid heel serieus, vooral voor diegenen die vooraan staan in de productie, verplaatsing en verkoop van onze producten, en die de bevoorrading van supermarkten en winkels op peil houden in deze bijzondere tijd. Daarom zullen we in onze grootste markt, de Verenigde Staten, onze medewerkers twee weken lang 100% uitbetalen als zij in quarantaine moeten, zijn onderzocht door een arts en symptomen hebben of de diagnose hebben gekregen, of die thuis zorgen voor een ziek familielid. Voor diegenen die de diagnose hebben of die zorgen voor een familielid met de diagnose, zullen we ook tot 10 weken lang minimaal tweederde van het salaris uitbetalen.

Als we een faciliteit moeten sluiten vanwege COVID-19, en in het geval dat het werk alleen op afstand kan worden voortgezet, ontvangen onze medewerkers 12 weken lang 100% van hun salaris. Tot slot erkennen wij de last van ontoereikende kinderopvang op onze medewerkers in deze periode, dus bieden wij een minimum van tweederde van het salaris voor maximaal 12 weken, onder voorbehoud van goedkeuring, voor medewerkers die problemen ervaren door een gebrek aan beschikbare kinderopvang als gevolg van sluiting van school of dagopvang of het gebrek aan beschikbaarheid van een reguliere verzorger vanwege het coronavirus.

De extra compensatie is beschikbaar voor meer dan 90.000 medewerkers in de frontlinie bij zowel PepsiCo Beverages North America (PBNA) als PepsiCo Foods North America (PFNA) en bestaat minimaal uit een extra $100 per week voor fulltime medewerkers gedurende de komende maand. We zullen de komende maanden in heel de V.S. ook 6.000 nieuwe, fulltime medewerkers werven voor de frontlinie, voor een volledig salaris.

Impact op de samenleving

De filantropische pijler van ons bedrijf, de PepsiCo Foundation, investeert in hulp aan de meest kwetsbaren en we werken samen met vergelijkbare stichtingen en de overheid om onze invloed zo groot mogelijk te maken

In de Verenigde Staten richten onze inspanningen zich op het leveren van voedzame maaltijden aan studenten en gezinnen die het meeste risico lopen. Tot nu toe bestaat onze steun uit:

  • Schenking van $1 miljoen aan de Baylor Collaborative on Hunger and Poverty in samenwerking met de USDA om miljoenen voedzame maaltijden rechtstreeks te leveren aan gezinnen met kinderen op het platteland van Amerika die niet naar school kunnen. Via deze samenwerking wil het PepsiCo’s Food Good Nutrition programma ten minste 200.000 maaltijden geven aan studenten die het meeste risico lopen.
  • Versnelling van de distributie van voedzame maaltijden via Food for Good om te zorgen voor getroffen Amerikaanse gemeenschappen, met als doel ten minste 1 miljoen maaltijden te leveren in de komende maand. 
  • Bijdrage van $100.000 aan Feeding Westchester ter ondersteuning van enkele van de meest getroffen gemeenschappen in New York State, met toegang tot houdbare maaltijden en verse producten via mobiele winkels en drive-up locaties waar zo min mogelijk contact nodig is.
  • Ontwikkelen van plannen om mobiele gezondheidsklinieken financieel te steunen in heel de V.S., zodat zij kunnen testen op COVID-19, en andere openbare instanties en voor zorgmedewerkers.

    Wereldwijd zijn we op vergelijkbare manier actief in Italië, Spanje, Frankrijk, Libanon Mexico, Brazilië, Colombia, Argentinië, Guatemala, Chili, Peru, Panama, Ecuador, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Uruguay en China. Meer in het bijzonder:

  • Doneren we $200.000 aan het Rode Kruis in Italië, Spanje en Frankrijk, en $100.000 aan het Rode Kruis in Libanon, ter ondersteuning van de onmiddellijke lokale inzet in verband met COVID-19. De financiële steun van de PepsiCo Foundation wordt gebruikt om de behoeften van de meest kwetsbare groepen in de samenleving te dekken, vooral ouderen en kinderen, die vaak afgezonderd en geïsoleerd leven. Het geeft ook ruimte aan de gezondheids- en zorginstanties van de landen door het leveren van:
    • Persoonlijke beschermingsmiddelen en gezondheidsapparatuur voor medisch personeel 
    • Ziekenvervoer voor getroffen burgers 
    • Benodigde logistieke steun voor gezondheidsfaciliteiten 
    • Essentiële goederen (voedsel, hygiëne, huishoudelijke schoonmaak en sanitaire producten) voor diegenen die het huis niet kunnen verlaten 
    • Socialisatiemogelijkheden binnen geïsoleerde risicogroepen
  • Geven we $1,1 miljoen aan het Hubei Rode Kruis en de Chinese Stichting voor de ontwikkeling van vrouwen, die beschermende middelen geven, en die hulp bieden aan zorgverleners en artsen in hun strijd tegen de verspreiding van het coronavirus in ernstig getroffen gebieden in China.

Tot slot bieden we een Passende Geschenkenprogramma op pepsicogivesback.com voor alle medewerkers die een persoonlijke bijdrage willen geven aan elk goed doel dat hiervoor in aanmerking komt.

Hulp bij werken op afstand en vergaderen

We hebben alle deelname aan face-to-face bijeenkomsten in de nabije toekomst geannuleerd, zowel intern als extern, en we hebben een flexibel werkbeleid ingevoerd voor rollen die op afstand kunnen worden gedaan, waarbij we zoveel mogelijk medewerkers aanmoedigen om vanuit huis te werken als dat kan. We gebruiken de meest gangbare wereldwijde technologie, zoals Zoom, om in contact te blijven en de voortgang van onze werkzaamheden te faciliteren, en we doen er alles aan om voedsel en drank van PepsiCo te blijven leveren aan gemeenschappen over de hele wereld.

Hulp bij reizen

Om de verdere verspreiding van het virus in te dammen, moeten alle vliegreizen en lange-afstandstreinreizen beperkt worden tot het absolute noodzakelijke en/of tijdgevoelige, en in opvolging van alle lokale en federale reisbeleidsregels.

Crisis- en responsteams

Crisisbeheersteams zijn opgezet op bedrijfsniveau en in elke van onze sectoren om lokaal aangepaste respons te verzorgen. Elk team komt dagelijks bijeen om de wereldwijde normen te evalueren en ervoor te zorgen dat we onze bedrijfsactiviteiten kunnen voortzetten en onze werknemers beschermen, met inbegrip van protocollen voor het omgaan met potentiële blootstelling aan COVID-19, en we evalueren en verfijnen voortdurend onze manier van werken om de gemeenschappen waarin we actief zijn in deze uitdagende tijd zo goed mogelijk te dienen.

We hebben ook een wetenschappelijke stuurgroep opgericht met gerenommeerde artsen op het gebied van infectieziekten om onze plannen te beoordelen en input te geven over hoe we kunnen blijven opereren en ons steentje kunnen bijdragen aan de veiligheid van onze medewerkers.

Terwijl de wetenschappelijke en medische begeleiding zich blijft ontwikkelen, zullen wij onze benadering en aanpak blijven aanpassen om de gezondheid en veiligheid van onze producten, medewerkers en hun naasten te garanderen.