BIJ ALLE BEDRIJFSACTIVITEITEN VAN PEPSICO EN ONZE MERKEN HEBBEN WE ER EEN ZAKELIJKE NOODZAAK VAN GEMAAKT OM TE HELPEN BOUWEN AAN EEN CIRCULAIRE TOEKOMST VOOR VERPAKKINGEN EN EEN WERELD WAARIN PLASTIC NOOIT AFVAL HOEFT TE WORDEN.

In een efficiënt voedselsysteem helpt de verpakking om veilige producten van hoge kwaliteit voor iedereen toegankelijk te maken, de houdbaarheid te verlengen en voedselverspilling te beperken. Maar om een rol te kunnen spelen in een duurzamer voedselsysteem, moeten we verpakkingsafval uitbannen.

We hebben ons een ambitieuze doelstelling gesteld om tegen 2025 35 procent van het gehalte aan nieuw plastic van onze drankmerken terug te dringen. De vooruitgang zal worden gestimuleerd door het toegenomen gebruik van gerecycled materiaal en alternatieve verpakkingsmaterialen. Binnen PepsiCo en onze merken hebben we er een zakelijke noodzaak van gemaakt om te helpen bouwen aan een circulaire toekomst voor verpakkingen en een wereld waarin plastic nooit afval hoeft te worden.


Ons doel:
De manier waarop consumenten met onze verpakkingen omgaan fundamenteel veranderen om onze visie van een wereld waarin plastic nooit afval hoeven te worden, te verwezenlijken.

  • Ontwerp 100% van de verpakking recyclebaar, composteerbaar of biologisch afbreekbaar tegen 2025
  • Verhoging van het aandeel gerecycled materiaal in onze plastic verpakkingen tot 25% in 2025
  • In 2025 het gehalte aan nieuw plastic in onze drankenportfolio verminderen met 35%
  • Investeer om het recyclingpercentage te verhogen in belangrijke markten tegen 2025

WE WERKEN AAN EEN CIRCULAIRE ECONOMIE VOOR PLASTIC.

Bij PepsiCo streven we ernaar een wereld op te bouwen waarin plastic nooit afval hoeft te worden. Wij delen onze bezorgdheid over de groeiende bedreiging die plastic verpakkingsafval vormt voor onze gemeenschappen en het mariene milieu. Als een van 's werelds grootste voedsel- en drankbedrijven erkennen we de belangrijke rol die we kunnen spelen bij het helpen veranderen van de manier waarop de maatschappij plastic maakt, gebruikt en afvoert, en we doen ons best om duurzaam plastic tot een realiteit te maken.

Onze visie op duurzaam plastic is geworteld in drie pijlers: Het verminderen van de hoeveelheid plastic dat we gebruiken; het recyclen van het plastic dat we op de markt brengen; en het opnieuw uitvinden van onze plastic verpakkingen.

We weten dat er grote ideeën en nog grotere doelen voor nodig zijn om dat te bereiken. Dus, we zijn al hard aan het werk. We hebben ons ertoe verbonden om tegen 2025 100% van onze verpakkingen recyclebaar, composteerbaar of biologisch afbreekbaar te maken en we streven ernaar om tegen 2025 25% gerecycled plastic te gebruiken in onze plastic verpakkingen. Daarnaast streven we ernaar om 35% van de nieuwe plastic verpakkingen van onze drankmerken terug te dringen en, gedreven door SodaStream, naar schatting 67 miljard plastic flessen voor eenmalig gebruik te voorkomen tegen 2025.

Bekijk hoe we de verpakking heroverwegen en wat u kunt doen om te helpen.

Vraag 1: Waarom plastic gebruiken?
Plastic is, wanneer het gerecycled wordt, een effectief en duurzaam verpakkingsmateriaal. Plastic van levensmiddelenkwaliteit beschermt de kwaliteit en versheid en maakt producten ook handiger voor de drukke consument van vandaag. Plastic zoals polyethyleentereftalaat, of PET, is ook gemakkelijk recyclebaar en kan steeds opnieuw gebruikt worden voor verpakkingen, waardoor een circulaire economie voor onze verpakkingen mogelijk is.

Zienswijze van PepsiCo:
Bij PepsiCo erkennen we dat plastic niet altijd wordt gerecycled. Daarom investeren we in samenwerkingsverbanden om de recycling- en inzamelingsinfrastructuur over de hele wereld te verbeteren en zo het recyclingpercentage te helpen verhogen. We verminderen de hoeveelheid verpakking die we gebruiken door het lichtgewicht te maken en door onze Beyond the Bottle en Outside the Bag-aanbiedingen die alternatieven bieden voor onze traditionele wegwerpverpakkingen. En we investeren in innovatieve, nieuwe verpakkingen, zoals de biologisch afbreekbare en composteerbare verpakkingen die we samen met Danimer Scientific ontwikkelen.

Vraag 2: Wat is een circulaire plasticeconomie en waarom is het belangrijk?
In een circulaire plasticeconomie proberen we de maximale waarde te halen uit het plastic dat we produceren door het zo lang mogelijk in gebruik te houden door het her te gebruiken en te recyclen. We vinden ook een alternatief voor wegwerpplastic, door Beyond the Bottle uit te breiden en verpakkingen te ontwikkelen die biologisch afbreekbaar zijn.

Zienswijze van PepsiCo:
Bij PepsiCo begint het helpen creëren van een circulaire plasticeconomie voor flessen met iets dat polyethyleentereftalaat of PET wordt genoemd, een vorm van plastic die herhaaldelijk kan worden gerecycled zonder dat het afgebroken wordt. We streven ernaar om meer gerecycled PET, of rPET, te gebruiken in onze flessen, met als doel om tegen 2025 25% gerecycled plastic te gebruiken in onze plastic verpakkingen. Maar om meer rPET te kunnen gebruiken, moet er meer rPET beschikbaar komen om te kunnen kopen.

PepsiCo is nu al een van de grootste rPET-kopers ter wereld. Als er meer rPET beschikbaar was, zouden we het kopen. Maar dit is de uitdaging; door de lage recyclingpercentages en de beperkte verwerkingscapaciteit is er vandaag de dag gewoonweg niet genoeg hoogwaardige, rPET van levensmiddelenkwaliteit op de markt. Als we een circulaire economie willen creëren, zullen we het hele ecosysteem van de recycling moeten transformeren en daarom steunt PepsiCo inspanningen over de hele wereld om onze huidige inzamelings- en recyclinginfrastructuur aanzienlijk te verbeteren.

Vraag 3: Hoe kunnen we voorkomen dat er plastic in de oceaan terecht komt?
Om te voorkomen dat er plastic in de oceaan terechtkomt, moet u eerst begrijpen hoe het daar komt. Geschat wordt dat driekwart van het plastic in onze zeeën afkomstig is van zwerfvuil in het milieu dat door regenwater naar rivieren en beken wordt gespoeld en uiteindelijk in de oceaan terechtkomt. Een groot deel daarvan komt uit landen met een slechte afval- en recyclinginfrastructuur, vooral in Azië.

Om te voorkomen dat plastic in onze oceanen terechtkomt, moet de manier waarop we over plastic denken, het gebruik en de verwijdering ervan worden veranderd en, wat belangrijk is, de infrastructuur in die landen moet worden verbeterd om de stroom van plastic naar onze oceanen te stoppen. Voor de consument, betekent dit het plastic dat we gebruiken recyclen. Voor bedrijven betekent dit het gebruik van innovatieve soorten plastic in verpakkingen, het ontwerpen van verpakkingen die 100% recyclebaar, composteerbaar of biologisch afbreekbaar zijn en het helpen verbeteren van de recyclinginfrastructuur. En voor overheden betekent dit dat zij hun investeringen in infrastructuur en regelgeving moeten opvoeren om het recyclingpercentage te helpen verhogen, met name in de landen die het meest bijdragen aan dit probleem.

Oceaan plastic is een kwestie die de grenzen overschrijdt. We hebben allemaal een rol bij het verminderen hiervan op lokaal en regionaal niveau.

Zienswijze van PepsiCo:
Bij PepsiCo werken we eraan om de hoeveelheid plastic dat in de oceanen terecht komt tot een minimum te beperken door recyclinginitiatieven te ondersteunen in regio's die het meest te lijden hebben onder de gevolgen van plastic uit de oceanen, door de hoeveelheid plastic die we gebruiken in onze verpakkingen te verminderen en door de hoeveelheid gerecycled materiaal in onze verpakkingen te verhogen. In oktober 2018 kondigde de PepsiCo Foundation aan dat het een van de eerste investeerders in Circulate Capital, met een bijdrage van 15 miljoen dollar om investeringen in oplossingen ter vermindering van de plasticvervuiling in Zuid- en Zuidoost-Azië te katalyseren. In september 2018 kondigden we aan dat PepsiCo zou samenwerken in het Global Plastic Action Partnership (GPAP), onder leiding van het World Economic Forum, dat met stakeholders in de kusteconomieën zal samenwerken om te laten zien hoe bedrijven, gemeenschappen en overheden hun afvalbeheersystemen kunnen herontwerpen tot een circulair model. En in februari 2019 sloten we ons aan bij de Alliance to End Plastic Waste, een consortium van chemische en plasticproducenten, bedrijven in consumentengoederen, detailhandelaren, recyclebedrijven en afvalverwerkingsbedrijven dat zich inzet om de droom van een wereld zonder plastic afval te verwezenlijken. Alleen al in het afgelopen jaar heeft PepsiCo wereldwijd meer dan 50 miljoen dollar geïnvesteerd in samenwerkingsinitiatieven om het recyclingpercentage te verhogen.


Vraag 4: Hoe kan ik beter recyclen?
Er is veel informatie beschikbaar om te leren hoe u beter kunt recyclen. Als u in de VS bent, begin dan met Earth 911. Probeer producten te kopen in de supermarkt die gerecycled kunnen worden. Of een product milieuvriendelijk is, is meestal te zien aan het etiket op de verpakking. Neem ook contact op met uw gemeente om te weten te komen wat wel en wat niet kan worden gerecycled en voor alle informatie die zij hebben over uw lokale recyclingproces.

Zienswijze van PepsiCo:
Bij PepsiCo helpen we het recyclingpercentage te verhogen door initiatieven te ondersteunen die gericht zijn op het verbeteren van de consumentenvoorlichting en de lokale recyclinginfrastructuur. In de Verenigde Staten, bijvoorbeeld, hebben we in het kader van PepsiCo's Recycle Rally, geholpen bij het opzetten van een gratis online bibliotheek van bronnen die leerkrachten helpen bij het onderwijzen van leerlingen over recycling. In juli 2018 kondigden The PepsiCo Foundation en The Recycling Partnership de lancering aan van All in on Recycling, de grootste uitdaging ooit op het gebied van recycling van woningen in de hele industrie om het voor 25 miljoen gezinnen in de VS gemakkelijker te maken om te recyclen. Alleen al in het afgelopen jaar heeft PepsiCo wereldwijd meer dan 50 miljoen dollar geïnvesteerd in samenwerkingsinitiatieven om het recyclingpercentage te verhogen.

Vraag 5: Wat moet ik doen als ik niet kan recyclen in mijn stad?
Sommige gemeenschappen, vooral op het platteland, hebben nog een lange weg te gaan om hun recyclingprogramma's te intensiveren. Velen missen voldoende recyclinginfrastructuur om de vraag bij te houden, sommige gemeenten hebben helemaal geen recyclingprogramma's en als ze dat wel doen, hebben sommige gemeenten misschien geen vuilnisbakken om thuis in te zamelen. Als u in een van deze steden woont, kunt u overwegen om uw wetgevers aan te moedigen om hun recyclinginspanningen op te voeren.

Zienswijze van PepsiCo:
Bij PepsiCo pleiten we voor betere recyclingprogramma's en gebruiken we ons bereik en de middelen van de PepsiCo Foundation om inspanningen te ondersteunen om de recyclinginfrastructuur te verbeteren. Zo steunen wij bijvoorbeeld The Recycling Partnership, dat samen met lokale gemeenten werkt aan de verbetering van hun recyclinginfrastructuur. We moedigen beleidsmakers ook aan om overheidsfinanciering en stimulansen te ondersteunen die het verzamelen van materiaal na het gebruik aanmoedigen en de verwerkingscapaciteit uitbreiden en moderniseren. Als u in een gemeenschap met beperkte recyclingmogelijkheden woont, overweeg dan om uw burgemeester of andere lokale functionarissen te benaderen om hen aan te moedigen te investeren in recyclingdiensten voor uw gemeenschap.

Naast onze inspanningen om het recyclingpercentage te verhogen, onderzoeken we het aanbod Beyond the Bottle en Outside the Bag om handige alternatieven te bieden voor wegwerpverpakkingen, die door consumenten overal kunnen worden gebruikt om het verpakkingsafval te minimaliseren.

Vraag 6: Wat is plastic voor eenmalig gebruik?
Plastic voor eenmalig gebruik, ook wel wegwerpplastic genoemd, worden slechts eenmaal gebruikt voordat het wordt weggegooid of gerecycled. Hieronder vallen zaken als plastic zakken, rietjes, frisdrank- en waterflessen en de meeste voedselverpakkingen.

Zienswijze van PepsiCo:
Bij PepsiCo streven we ernaar een wereld op te bouwen waarin plastic nooit afval hoeft te worden. Als een van 's werelds grootste voedsel- en drankbedrijven erkennen we de belangrijke rol die we kunnen spelen bij het helpen veranderen van de manier waarop de maatschappij plastic maakt, gebruikt en afvoert, en we doen ons best om duurzaam plastic tot een realiteit te maken. Daarom volgen we een strategie van vermindering, recycling en heruitvinding van onze plasticverpakkingen om een circulaire economie voor plastic te helpen creëren.

Vraag 7: Wordt alles wat ik in de recyclebak doe, gerecycled?
 Veel van het plastic, blikken, flessen en dozen die u recyclet, kunnen door middel van het recyclingproces weer worden opgesplitst in grondstoffen en verkocht worden aan fabrikanten zoals PepsiCo, die deze gerecyclede materialen kunnen gebruiken om nieuwe verpakkingen te maken. Dit proces kan vele malen herhaald worden. Maar er zijn materialen die uiteindelijk niet kunnen worden gerecycled door de programma's die ze inzamelen, zoals voedselafval, rubberslangen, draad of laagwaardig plastic. Zorg ervoor dat u uw lokale recyclingregels in acht neemt om het proces soepel te laten verlopen.

Zienswijze van PepsiCo:
Bij PepsiCo weten we dat er grenzen zijn aan wat gerecycled kan worden. We boeken vooruitgang in de richting van onze doelstelling om 100% van onze verpakkingen recyclebaar, composteerbaar of biologisch afbreekbaar te maken tegen 2025. Om het recyclingpercentage te verbeteren, investeren we in recyclinginfrastructuur en werken we samen met partners om lokale recyclingcentra te helpen meer plastic verpakkingen te accepteren. En we zijn een aantal programma's en initiatieven gestart om consumenten voor te lichten over hoe ze beter kunnen recyclen om zo hun afval te verminderen.

Maar alleen het verbeteren van het recyclingpercentage is niet voldoende. Er zijn veel recente berichten dat China de invoer van plastic voor recycling heeft gestaakt. Toonaangevende markten zoals de VS hebben meer gebruikt plastic dan ze kunnen recycleren. In sommige rapporten wordt gesuggereerd dat dit ertoe leidt dat plastic dat in recyclingbakken is gedaan op een stortplaats terechtkomt.

Wij begrijpen en delen onze bezorgdheid over deze verslagen. Het is van vitaal belang dat er voldoende middelen in de recyclinginfrastructuur worden gestoken om overcapaciteit in de toekomst te voorkomen. Daarom hebben PepsiCo en de PepsiCo Foundation ongeveer 50 miljoen dollar geïnvesteerd in het verbeteren van de infrastructuur over de hele wereld, en we werken samen met de industrie en de overheid om ervoor te zorgen dat deze adequaat wordt gefinancierd.

Vraag 8: Waarom niet altijd plastic alternatieven zoals glas of aluminium gebruiken?
Plastic is een zeer goed recyclebaar materiaal dat licht, duurzaam en handig is, met een hersluitbare dop. Bij de keuze welke materialen te gebruiken in de verpakking moeten de fabrikanten rekening houden met de gevolgen voor het milieu, de voedselveiligheid, de betaalbaarheid en de voorkeuren van de consument, en vaak is plastic de beste optie.

Zienswijze van PepsiCo:
PepsiCo gebruikt herbruikbaar glas of andere materialen, zoals aluminium of duurzaam ingekochte papieren dozen voor bepaalde drankencategorieën in sommige markten. Maar elke optie heeft een impact op de consument, de detailhandel en het milieu. Zo is glas bijvoorbeeld zwaar en kan het een grotere impact hebben op de uitstoot van broeikasgassen. Het heeft ook een zeer lage waarde na recycling die de mogelijkheden van de recyclebedrijven beperkt om het materiaal door te verkopen aan de verpakkingsproducenten.

Momenteel is 85% van onze voedsel- en drankverpakkingen naar gewicht recyclebaar en daar werken we aan. We kijken ook naar de toekomst door samen met Danimer Scientific te werken aan de ontwikkeling van snackverpakkingen die biologisch afbreekbaar zijn.

Vraag 9: Wat is rPET en waarom wordt het gebruikt?

rPET (gerecycleerd polyethyleentereftalaat) is een gerecyclede versie van PET of polyethyleentereftalaat, een populair plastic van levensmiddelenkwaliteit dat gebruikt wordt om flessen en verpakkingen voor levensmiddelen te maken. Het is anders dan plastic gemaakt van nieuwe grondstoffen, omdat het afkomstig is van PET dat eerder werd gebruikt voor verpakkingen en geen nieuwe petroleum nodig heeft. Hierdoor heeft rPET momenteel ook een lagere broeikasgas-voetafdruk dan nieuw plastic.

Zienswijze van PepsiCo:
rPET is een belangrijk onderdeel van de Recycle-pijler van de plasticstrategie van PepsiCo. We behoren nu al tot de grootste afnemers van rPET in de drankenindustrie en we zouden er meer van kopen, als het beschikbaar was. Maar om dat te doen, moeten we het recyclingpercentage verhogen. Daarom investeren we samen met onze belangrijkste partners in recyclinginfrastructuur en consumentenvoorlichting. Alleen al in het afgelopen jaar heeft PepsiCo wereldwijd meer dan 50 miljoen dollar geïnvesteerd in samenwerkingsinitiatieven om het recyclingpercentage te verhogen.

Vraag 10: Wat is gerecycled plastic van levensmiddelenkwaliteit?

Plastic van levensmiddelenkwaliteit wordt gebruikt om dranken en levensmiddelen te verpakken. Om als levensmiddelenkwaliteit te worden aangemerkt, moet plastic aan bepaalde zuiverheidsnormen voldoen. Het mag geen kleurstoffen, andere additieven of gerecycleerde plastic producten bevatten die schadelijk worden geacht voor de mens. Een veel voorkomende vorm van plastic van levensmiddelenkwaliteit is polyethyleentereftalaat (PET), dat wordt aangeduid met de plasticcode 1. rPET van levensmiddelenkwaliteit is gerecycled PET dat voldoet aan de strenge normen voor voedselkwaliteit, vastgesteld door voedselveiligheidsinstanties zoals de Federal Food and Drug Administration in de Verenigde Staten of de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid in de Europese Unie.

Zienswijze van PepsiCo:
Bij PepsiCo is de verpakking een belangrijk onderdeel van ons bedrijf dat ervoor zorgt dat een veilig product van hoge kwaliteit onze consumenten bereikt. Gerecycled PET is een belangrijk onderdeel van deze inspanning en PepsiCo is nu al een van de grootste afnemers van rPET in de wereld. We zouden er meer van kopen als het beschikbaar was. We werken momenteel samen met lokale gemeenten om het recyclingpercentage te verbeteren en ervoor te zorgen dat de juiste procedures en normen van kracht zijn om meer rPET te produceren voor onze drankflessen van levensmiddelenkwaliteit.

Back to top