Nieuws | Press Release

PepsiCo Nederland steunt de Nederlandse Voedselbanken en het Nederlandse Rode Kruis bij COVID-19 hulpverlening

24-04-2020

In Nederland werkt PepsiCo nauw samen met de Nederlandse Voedselbanken om hen te ondersteunen en de langdurige relatie te versterken. Daarnaast is er een nieuwe samenwerking van start gegaan tussen PepsiCo en het Nederlandse Rode Kruis. Ook worden er in de komende weken nog een aantal lokale initiatieven uitgevoerd, door de eigen werknemers verzonnen, met als doel om degenen die dat nu het meest nodig hebben te helpen.

De Nederlandse Voedselbanken staan onder verhoogde druk omdat enerzijds het aantal vrijwilligers daalt, aangezien veel vrijwilligers tot een risicogroep behoren, en anderzijds het aantal potentiële klanten toeneemt. Om de Voedselbanken verder te kunnen ondersteunen en de huidige relatie te intensiveren, biedt PepsiCo COVID-19 ondersteuning via cash donaties om Voedselbanken te helpen bij de aankoop van voedzame producten voor de voedselpakketten die zij aanbieden.

Wim Destoop, General Manager, PepsiCo North West Europe: De crisis rondom het coronavirus heeft iedereen in onze samenleving getroffen. Toch is deze verandering het meest acuut merkbaar voor de kwetsbaarste groepen in de samenleving, en voor degenen die zich in de frontlinie van deze crisis bevinden. We zijn er trots op dat we onze bestaande relatie met de Voedselbanken kunnen versterken door extra evenwichtige, gezonde en voedzame maaltijden te verstrekken en dat we onze relatie met het Rode Kruis kunnen opbouwen zodat zij hulp krijgen om diegenen die dat het hardst nodig hebben in eigen land te ondersteunen.”

Pien de Ruig, bestuurslid communicatie bij de Nederlandse Voedselbanken: “Wat een mooi en geweldig gebaar van PepsiCo; we zijn erg onder de indruk van de donatie en zeer dankbaar. Veel dank namens iedereen, vooral namens de 170 voedselbanken en niet in de laatste plaats namens onze klanten. Deze ruimhartige donatie maakt het verschil in deze onzekere tijden.”

Een tweede samenwerkingsverband is opgezet met het Nederlandse Rode Kruis, dat zich volop inzet om hulp te verlenen aan de meest kwetsbaren in Nederland, en om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dit omvat:

• Het steunen van een speciale hulplijn voor mensen die problemen ervaren met COVID-19, waar sinds 16 maart al 18.000 keer gebruik van is gemaakt
  • Bijdrage aan het “Let op Elkaar-netwerk” om betrokken vrijwilligers te koppelen aan mensen die praktische en mentale hulp nodig hebben als gevolg van de quarantaine en de thuisisolatie.
  • De inzameling van persoonlijke beschermingsmiddelen voor zorgmedewerkers in de frontlinie van deze crisis.

Heleen van den Berg, Hoofd Nationale Bijstand van het Nederlandse Rode Kruis: "Deze donatie van PepsiCo zal bijdragen aan de voortzetting van ons werk in Nederland om de coronacrisis te helpen bestrijden. We doen er alles aan om in deze tijd mensen in nood te ondersteunen. De hulplijn is voor wanneer mensen advies nodig hebben of als ze behoefte hebben aan een luisterend oor. Onze vrijwilligers kunnen ook helpen met praktische zaken, zoals het doen van boodschappen of het uitlaten van de hond."